צה"ל בודק 13 מקרים של אירועים פליליים ב'צוק איתן'

    קובי פינקלר No Comments on צה"ל בודק 13 מקרים של אירועים פליליים ב'צוק איתן'
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעיצומו של מבצע צוק איתן הוחלט בצה"ל כי מנגנון בירור מטכ"לי, בראשות אלוף, יבחן אירועים חריגים שאירעו במהלך המבצע. לאחרונה מונה לעמוד בראש מנגנון הבירור המטכ"לי אלוף (מיל') יצחק איתן, שמחליף בתפקיד זה את אלוף נועם תיבון.

    הערב, הותרו לפרסום החלטות שקיבל הפרקליט הצבאי הראשי בשורה של אירועים פרטניים.

    עד כה הועברו לבירור על-ידי מנגנון הבירור המטכ"לי טענות ביחס ללמעלה מ- 120 אירועים. מתוכם, 65 אירועים כבר נבחנו והופנו לפרקליט הצבאי הראשי לשם קבלת החלטה. מתוך אירועים אלו, ביחס לשישה אירועים הוחלט על-ידי הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחה בחקירה פלילית. חקירות אלה עודן מתנהלות או שהושלמו וממצאיהן הועברו לבחינת הפרקליט הצבאי הראשי. ביחס ל-17 אירועים נוספים החליט הפרקליט הצבאי הראשי על סיום הטיפול באירוע ללא פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעיין בממצאים ובחומרים שנאספו על-ידי המנגנון ולא מצא שיש בפעילותם של כוחות צה"ל המעורבים כדי לעורר חשד סביר לביצוע עבירה פלילית. לצד זאת, ביחס לחלק מאירועים אלו מצא הפרקליט הצבאי הראשי לנכון להמליץ על הפקת לקחים מבצעיים שונים. ביחס לאירועים מסוימים שהוחלט על סיום הטיפול בעניינם, נמצא כי לא זוהתה מעורבות כלשהי של כוחות צה"ל באירוע. ביחס לחלק מן האירועים שנבחנו והופנו אליו, סבר הפרקליט הצבאי הראשי כי דרוש לו מידע נוסף לשם קבלת החלטה ולכן הוחזרו אירועים אלו למנגנון לשם השלמת נתונים. עשרות אירועים נוספים עודם מצויים בשלבי בדיקה על-ידי המנגנון וממצאיהם צפויים להתקבל בהמשך.

    בנוסף, בעקבות טענות שהקימו על-פניהן חשד סביר לביצוע עבירה פלילית ללא צורך בבירור על-ידי מנגנון הבירור המטכ"לי, הורה עד כה הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחה בחקירה פלילית ביחס ל- 13 אירועים. מתוך החקירות הפליליות הללו, החליט הפרקליט הצבאי הראשי על סגירתן של שתיים ללא נקיטה בצעדים פליליים או משמעתיים כלשהם. יתר החקירות עודן מתנהלות או שהושלמו וממצאיהן הועברו לבחינת הפרקליט הצבאי הראשי.

    כלל החקירות הפליליות מתנהלות באופן יסודי ויעיל על-ידי צוות חקירה מיוחד שהוקם במשטרה הצבאית החוקרת כדי לחקור אירועים שהתרחשו לכאורה במבצע "צוק איתן". צוות זה גבה עד כה עדויות מחיילים וממפקדים רבים וכן גבה את עדותם של מספר לא מבוטל של פלסטינים תושבי רצועת עזה שהיו עדים לחלק מהאירועים הללו.



    0 תגובות